Klik hiernaast voor 123
andere wandelingen in
de omgeving van Utrecht.
Een wandeling is beleven, proeven
en genieten van Gods mooie natuur.

70. Gravenlandse Buitenplaatsen deel 3 Hilverbeek en Spanderswoud

1.16u / 5.0km, natuurwandeling, 's-Graveland, niet geschikt in het donker Laatst gewandeld: 2019-10-14
Start: Gratis parkeerplaats Leeuwenlaan 1, 1243 KA 's-Graveland
Download gpx Start wandeling Ga naar wandeling
Let op! Instructies (want onderstaande tekst is geen routebeschrijving)
  1. Open deze wandeling op uw telefoon.
  2. Om via Google-maps naar het startpunt te navigeren: Druk op Ga naar wandeling
  3. Bent u op het startpunt van de wandeling, dan kunt u de wandelkaart openen: Druk op Start wandeling
  4. Op de wandelkaart drukt u op de 'cirkel met vier streepjes' linkonder op het scherm om uw huidige positie weer te geven.
Bron: Natuurmonumenten

Hilverbeek
We parkeren onze auto gratis bij landhuis Hilverbeek. Je kunt ook starten bij de Hervormde Kerk van 's Gravenland.
Vanaf 1826 is buitenplaats Hilverbeek in handen van Hendrik Six en zijn nazaten. Hendrik Six legt een parkbos aan in landschappelijke stijl met heuveltjes, kronkelige paden en waterpartijen. Exotische planten waren in die tijd in de mode en ook Six deed hieraan mee. Hij introduceerde de camelia in ons land, een theeplant uit Azië. In 1933 verkoopt de familie Hilverbeek aan Natuurmonumenten.

Slangenmuur
We lopen eerst in oostelijke richting langs een slangenmuur.
Langs de zuidkant van de muur verbouwden de vroegere bewoners exotische vruchten zoals druiven, abrikozen en vijgen. Niet alleen straalt de muur zelf extra warmte uit, dankzij de krommingen in de muur blijft de warmte hangen. Achter de muur ligt de oude moestuin. Deze tuin dreigde ernstig in verval te raken. In 2008 is hier een wijngaard aangelegd, beheerd door Tuinderij Land en Boschzigt. De eerste wijnen zijn uit 2011.

Boerderij Stofbergen
We volgen het pad met een bocht om een paardenweide. Aan het eind gaan we links, na ruim 100 meter gaan we rechts voor rijksmonument Boerderij Stofbergen (17e eeuws) langs, aan onze rechterhand zien we dan een groot weiland met daarin een imposante monumentale eik en we zien op de achtergrond buitenplaats Jagtlust.
Als we tegen een weiland aanlopen gaan we rechts voor het weiland langs en volgen dan het water rechts.
We steken de Oude Meentweg over en gaan rechtdoor het bos in.
Na een paar honderd meten steken we een fietspad (Ankeveensepad) over en gaan dan via een klein paadje (ik had hem eerst over het hoofd gezien) links het bos in.

Landgoed Spanderswoud
We houden steeds een beetje links aan en komen op een gegeven moment weer op de Oude Meentweg, via een draaihekje gaan we Landgoed Spanderswoud weer in.
We houden het water en de bosvijver (1840) aan onze linkerhand, na een paar honderd meter gaan we via een mooie zwarte ijzeren brug Landgoed Hilverbeek weer op.
We gaan gaan nu steeds in oostelijke richting tot we bij de Hervormde Kerk van 's Gravenland zijn. Ik ben even de kerk aan de voorkant wezen bekijken, je kunt ook net voor de kerk links het bos weer indraaien.
Nu lopen we weer richting landhuis Hilverbeek.

Zeker nu in de herfst is dit een prachtige wandeling.

Video over deze wandeling

Herfst met spiegeling

Slangenmuur

Veel paarden langs de route

Paddestoelen

Boerderij Stofbergen

Paardenweide met op achtergrond huize Jagtlust

Herfstbladeren

Herfst

Herfst in het bos

Schapen

Veel bankjes langs de route